Praha 16. ledna 2019
Aktuální výzkum* potvrzuje vysokou podporu zavedení zálohového systému na PET lahve, v České republice. Vyvrací i mýtus, že by Češi následně snížili třídění ostatního odpadu. Podle výzkumu agentury KANTAR CZ mají Češi princip zálohového systému díky skleněným lahvím obecně zažitý. Zavedení záloh i na PET lahve by uvítalo 83 % z nich. Domnívají se, že by to přinutilo lidi nevyhazovat tyto obaly do přírody nebo směsného odpadu.
„Zjištění výzkumu ukazují neopodstatněnost některých mýtů či obav, které se kolem možného zavedení záloh na PET lahve začaly objevovat. Spotřebitelé v ČR zálohám na nápojové obaly rozumějí, rozšíření o PET nebo plechovky by ve velké míře uvítali a ostatní odpady by třídili dál. Ulevilo by se i popelnicím na netříděný komunální odpad, kde dosud část PET lahví končí,“ říká Radka Behenská, KANTAR CZ.
Češi deklarují vysokou spotřebitelskou zodpovědnost. Podle výzkumu je pro 84 % z nich důležité, zda se obal výrobku dá recyklovat nebo je z biologicky rozložitelných materiálů. O vysokou znalost záloh na nápojové obaly se zasloužil již fungující zálohový systém na skleněné lahve, který v případě láhví od piva zná 99 % Čechů.
Není tedy divu, že zavedení zálohového systému na PET lahve by uvítalo 83 % Čechů. Tato podpora dosahuje ještě vyšší úrovně mezi mladými lidmi a také u spotřebitelů, kteří balené nápoje ve velké míře nakupují.
Pokračovali by lidé i v třídění ostatního odpadu?
Zároveň se ukazuje, že rozšíření záloh ze skleněných lahví i na PET lahve, neovlivní míru třídění ostatního odpadu, protože 97 % lidí, kteří v současnosti odpad třídí a balenou vodu kupují, deklaruje, že bude pokračovat v třídění ostatního odpadu.
Důvody pro zálohování PET lahví
Jako hlavní důvody pro zálohování PET lahví respondenti výzkumu uvádějí snížení množství odpadů v přírodě a pozitivní dopad na životní prostředí, protože by to přinutilo lidi nevyhazovat tyto typy obalů do smíšeného odpadu. Od zálohového systému tedy 90 % lidí očekává, že sníží množství odpadů v přírodě.
* Výzkum byl realizován ve dnech 11. –17. prosince, 2018, prostřednictvím Online sběru dat (dotazování za pomoci počítače v domácnostech respondentů, kteří jsou členové řízeného panelu domácností KANTAR CZ ). Cílová skupina: Obecná populace 18–75 let; Reprezentativní vzorek dle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště; Česká republika, 1007 rozhovorů.